۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۴۸

معاون حجتی به مهر عنوان کرد:

احیای جنگل‌های زاگرس تا 3 سال آینده

احیای جنگل‌های زاگرس تا 3 سال آینده

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه تعامل میان سازمان جنگل‌ها و استانداران مناطق زاگرسی به پیشبرد برنامه‌های این سازمان در احیای جنگل‌های زاگرس کمک می‌کند، گفت: امسال با پیشرفت خشکیدگی در جنگل‌های زاگرس مواجه نبوده‌ایم واین پدیده در سطح این جنگل‌ها متوقف شده است.

خداکرم جلالی در گفتگو با مهر با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس در سطحی حدود 6 میلیون هکتار در 12 استان کشور گسترده شده‌اند، اظهار داشت: پدیده خشکیدگی در هفت استان کشور اتفاق افتاد که ما باید این امر را پیگیری کنیم و تمهیداتی برای آن بیندیشیم که مانع از بروز آن در سایر مناطق شویم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: آلودگی مربوط به خشکیدگی، یعنی آفات و بیماری‌ها در سطح یک میلیون و 130 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در چهار تا پنج سال گذشته منتشر شده و حداکثر 15 درصد از درختان در این سطح خشک شده است و باید مورد بازسازی و احیا قرار بگیرند، ضمن اینکه عملیات پیشگیرانه باید انجام شود.

جلالی اضافه کرد: باتوجه به اینکه استانداران مناطق زاگرسی عالی‌ترین مقام دولت در این مناطق و همچنین رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هستند، ما به کمک آنها در این راستا نیازمند بودیم که هماهنگی‌هایی در این زمینه داشته باشیم. علاوه بر این، ما برنامه‌های خود را در زمینه احیا و توسعه جنگل‌های زاگرس به آنان ارایه کردیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: استانداران باید از طریق دستگاه‌‎های مرتبط در سطح استان‌هایشان از احیای جنگل‌های زاگرس حمایت کنند و همچنین اعتباراتی را از محل اعتبارات استانی برای کمک به این طرح تخصیص دهند.

جلالی با بیان اینکه تعامل میان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و استانداری‌ها  برای پیشبرد برنامه این سازمان بسیار لازم است، گفت: ما در منطقه زاگرس سه مرحله برنامه داریم.

وی توضیح داد: برنامه اول شامل اقدامات فوریتی، بهداشتی و پرورشی در خصوص درختان خشک شده و آلوده است.

به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی، برنامه بعدی احیای مناطق آسیب دیده است. ما به ازای هر درخت خشک شده پنج نهال می‌کاریم، ضمن اینکه عملیات آبخیزداری را نیز انجام می‌دهیم.

جلالی تصریح کرد: برنامه سوم که برنامه‌ای بلندمدت است، اصلاح نظام بهره‌برداری از جنگل‌های زاگرس است. نظام بهره‌برداری باید در راستای سازگاری با جنگل‌ها اصلاح شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: این سه برنامه در تفاهم‌نامه‌ای که میان ما و استانداران مناطق زاگرسی به امضا رسیده، ذکر شده، ضمن اینکه مدت این تفاهم‌نامه 3 سال است.

جلالی با بیان اینکه امسال با پیشرفت خشکیدگی در جنگل‌های زاگرس مواجه نبوده‌ایم، افزود: این پدیده در سطح جنگل‌های زا گرس متوقف شده است و عوامل مختلفی در این زمینه موثر بوده‌اند که بخشی از آن به اقدامات سازمان جنگل‌ها بازمی‌گردد و بیشتر پدیده‌های اقلیمی از جمله رخداد چند سرمای منفی 10 درجه در منطقه، بارندگی‌های مطلوب سال گذشته و کاهش ریزگردها در زمینه نقش داشته‌اند.

به گزارش مهر، چندی پیش تفاهم‌نامه همکاری استانداری‌های ناحیه رویشی زاگرس با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در استان ایلام با حضور استانداران 12 استان ناحیه رویشی زاگرس و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه فی‌مابین استانداری‌های منطقه رویشی زاگرس و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای دستیابی به «ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی و توسعه همکاری همه‌جانبه؛ جهت توقف روند زوال جنگل‌های زاگرس و دستیابی به توسعه پایدار منابع طبیعی زاگرس» منعقد شد.

کد خبر 2426186